Motor

Mittmonterad Porsche 356 1600 4-cylindrig luftkyld boxermotor med två dubbla Weberförgasare.


Kraftöverföring

Fyrväxlad bakhjulsdriven.


Fjädring/hjulställ

Hjulupphänning fram: Dubbla längslänkar, torsionsfjädrar, krängningshämmare.

Hjulupphängning bak: Pendelaxel, torsionsfjädrar. Ställbara gasstöt-dämpare.


Styrning

Kuggstång. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar

Skivor fram och trummor bak.


Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 210, längd 360, bredd 179, höjd 82. Tjänstevikt 540. Tank 36 liter.


Fartresurser

Tillräckligt.


Historik

Porsche 550 var mycket framgångsrik i nationella mästerskap och i klubbtävlingar. Bilens främsta egenskap var dess imponerande tillförlitlighet. Porsche vann 1,5-litersklassen i Carrera Panamericana 1953 och 1954. Mest imponerande var insatsen 1954, där Hans Herrmann och Jaroslav Juhan slutade trea respektive fyra totalt, slagna endast av Ferraris betydligt större fabriksbilar.


I sportvagns-VM mötte Spydern vanligtvis betydligt större och motorstarkare konkurrenter. Bilens främsta insats i en VM-tävling kom vid Targa Florio 1956, där Umberto Maglioli och Huschke von Hanstein tog hem totalsegern.

Porsche 550 Spyder är även känd som den biltyp som James Dean dödskraschade i den 30 september 1955 på en motorväg utanför området Cholame i Kalifornien, cirka 220 kilometer söder om San Francisco, vid blott 24 års ålder.


Min Spyder är byggd i Brasilien på en riktad och renoverad original-ram. Kompositkaross.

Jag fick hem bilen under sommaren 2015.

Nu är det bara att köra och njuta, samt känna vinden i håret.

Porsche 550 spyder replica