Motor
Mittmonterad Porsche 356 1600 4-cylindrig luftkyld boxermotor med två dubbla Weberförgasare.
Kraftöverföring
Fyrväxlad bakhjulsdriven.
Fjädring/hjulställ
Hjulupphänning fram: Dubbla längslänkar, torsionsfjädrar, krängningshämmare.
Hjulupphängning bak: Pendelaxel, torsionsfjädrar. Ställbara gasstöt-dämpare.
Styrning
Kuggstång. Vändcirkel 11,0 meter.
Bromsar
Skivor fram och trummor bak.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 210, längd 360, bredd 179, höjd 82. Tjänstevikt 540. Tank 36 liter.
Fartresurser
Tillräckligt.
Historik
Porsche 550 var mycket framgångsrik i nationella mästerskap och i klubbtävlingar. Bilens främsta egenskap var dess imponerande tillförlitlighet. Porsche vann 1,5-litersklassen i Carrera Panamericana 1953 och 1954. Mest imponerande var insatsen 1954, där Hans Herrmann och Jaroslav Juhan slutade trea respektive fyra totalt, slagna endast av Ferraris betydligt större fabriksbilar.
I sportvagns-VM mötte Spydern vanligtvis betydligt större och motorstarkare konkurrenter. Bilens främsta insats i en VM-tävling kom vid Targa Florio 1956, där Umberto Maglioli och Huschke von Hanstein tog hem totalsegern.
Porsche 550 Spyder är även känd som den biltyp som James Dean dödskraschade i den 30 september 1955 på en motorväg utanför området Cholame i Kalifornien, cirka 220 kilometer söder om San Francisco, vid blott 24 års ålder.
Min Spyder är byggd i Brasilien på en riktad och renoverad original-ram. Kompositkaross.
Jag fick hem bilen under sommaren 2015.
Nu är det bara att köra och njuta, samt känna vinden i håret.
Porsche 550 spyder replica